30. 11. 2018.

Neformalno obrazovanje

U okviru projekta ERAZMUS + koji se bavi profesionalnim razvojem zaposlenih u obrazovanju održan je  od 16. do 23. novembra  2018. godine u Vajmaru  seminar na temu „Neformalno obrazovanje“. Autori i realizatori seminara su akreditovani treneri Aleksej Stepanov i Vele Georgiev.

Na seminaru je učestvovalo pet nastavnika Gimnazije „Dušan Vasiljev“ iz Kikinde: Ibojka Tot, prof. sociologije, Branislava Vujović, prof. engleskog jezika, Jelena Ciganović, prof. likovnog vaspitanja, Snežana Sovilj, prof. matematike i Dubravka Vojvodić, prof. srpskog jezika i književnosti.

Putovanje je započelo u petak, 16. 11. 2018. godine u 8.30, nastavilo se letom iz Beograda za Berlin  u 12.40 u društvu vođe seminara Alekseja Stepanova, a zatim vozovima do Erfurta i Vajmara gde smo na odredište, u Centar za obrazovanje i vaspitanje mladih stigli u 21.30 i upoznali drugog trenera(fasilitatora) Veleta Georgieva koji je, uz srdačnu dobrodošlicu, pružio osnovne informacije o pravilima ponašanja,  kućnom redu Centra i satnici za sutrašnje aktivnosti.

Nakon dogovora o organizaciji rada i okvirnog plana aktivnosti, prvog dana je realizovan obilazak znamenitosti Vajmara (trgovi, Šilerova ulica, Gradska kuća, spomenici Geteu, Šileru, Herderu…), a u popodnevnim časovima  su održane dve sesije na kojima se razgovaralo o očekivanjima polaznika od seminara i o prednostima i nedostacima formalnog obrazovanja.

Drugog dana su održane četiri dvočasovne sesije na kojima se govorilo o vrstama obrazovanja u savremenom svetu, formalnom, neformalnom i informalnom, kako ih razgraničiti, definisati i koji cilj pred svaki od njih postaviti. Pauza je iskorišćena za obilazak Vajmarskog parka u kom su smeštene Geteova bašta i Rimska kuća.

Naredni dan je protekao na sličan način, u intenzivnom radu u učionici. Govorilo se o prednostima i nedostacima svakog vida obrazovanja,  zatim o metodama, oblicima i aktivnostima neformalnog obrazovanja, a sve to potkrepljeno je brojnim primerima, dovođeno u vezu sa objektivnim okolnostima u kojima se nastava odvija u školama u Srbiji. Diskutovalo  se o primenljivosti pojedinih radionica u postojećim uslovima.

Sutradan je realizovana poseta školi u Erfurtu, u kojoj je bilo moguće videti kako neformalne metode žive u praksi. Tokom obilaska  škole, upoznali smo njene resurse, način organizacije prostora, način organizacije i izvođenja nastave. Popodne je proteklo u obilasku znamenitosti grada ( Luterov spomenik, crkve, trgovi, mostovi…).

Sledeći dan je obuhvatio prezentaciju o učenju i pamćenju, a zatim se pristupilo konkretizaciji i primeni naučenog tj. izradi priprema u kojima se primenjuju neformalne metode u formalnom obrazovnom procesu pa je svaki nastavnik u okviru svog predmeta  i nastavne jedinice birao i veštinu koju će razvijati ovakvim pristupom . Planirano je da rezulati rada budu prezentovani kao ugledni časovi u Gimnaziji u narednom periodu.

Pošto se  u Centru održavao seminar za veliki broj dece srednjoškolskog uzrasta iz Italije, ali  i okolnih mesta, pozvani smo da narednog dana učestvujemo u radionicama sa različitim temama ( savremeno ropstvo, predrasude, položaj Sirijki –istine i laži …), što se pokazalo kao izuzetno i dragoceno iskustvo. U popodnevnim časovima posetili smo Geteovu i Šilerovu kuću i muzeje, a potom je održana sesija na kojoj su razmenjeni  zapažanja i utisci sa radionica.

Za poslednji dan seminara predviđen je odlazak u logor Buhenvald  i obilazak spomen-kompleksa. Popodne je proteklo u prezentovanju ideja za ugledne časove, evaluaciji i dodeli sertifikata, a sutradan u ranim jutarnjim časovima smo napustili Centar.

Seminar je dobro osmišljen, intenzivan i inspirativan. Sesije su se odvijale u podsticajnoj i neopterećujućoj atmosferi, rad u maloj grupi omogućio je pun izraz polaznicima seminara, širinu u učestvovanju u aktivnostima i razmeni ideja u ambijentu otvorenosti i prisnosti, a vođe seminara su, uprkos svojim mladim godinama, pokazale visok stepen znanja i veština, izuzetan profesionalni stav, ali i spremnost da otklone ili preduprede sve eventualne teškoće u radu i da, na uštrb svog slobodnog vremena, učestvuju u neobaveznim aktivnostima (posete muzejima, obilazak spomen-kuća…) tako da su u završnoj evaluaciji dobili veoma povoljne (zaslužene) ocene i kritike.

Zbog svega navedenog predlažemo nastavak saradnje.

tekst preuzet sa sajta Gimnazije

Нема коментара: